De eerste 'ik begin te wennen' verschijnselen! - Reisverslag uit Ibarra, Ecuador van Vera Thijssen - WaarBenJij.nu De eerste 'ik begin te wennen' verschijnselen! - Reisverslag uit Ibarra, Ecuador van Vera Thijssen - WaarBenJij.nu

De eerste 'ik begin te wennen' verschijnselen!

Door: Vera Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Vera

09 Januari 2013 | Ecuador, Ibarra

Over een paar uur is het alweer woensdag en donderdag ben ik alweer 2 weken in Ibarra.
De klok gaat hier weer wat sneller 'tikken'.
Eerst had ik het gevoel dat de dagen EINDELOOS duurden, alsof de klok ff lekker expres, helemaal speciaal voor mij, stil was gezet.
Maar nu begint de klok weer aardig te lopen!!
Het begint hier te wennen en ik ben druk bezig om mijn draai hier te vinden, ik moet tenslotte wel!
Naja, moeten.. Het is OF een vreselijke kut tijd hebben OF er gewoon het beste van maken , zodat ik straks kan terug kijken op een leuke tijd! Ik heb mezelf voorgenomen dat ik niet meer zo ga piekeren en niet continu contact met het thuisfront ga hebben. Natuurlijk kan ik ze gewoon spreken, maar even wat minder. Het maakt je alleen maar verdrietig als je erover na gaat denken wat men allemaal wel niet doet in het koude Holland. Terwijl jij hier zit.. In een ver en vreemd land. Het voelt af en toe een beetje alsof je vergeten word. Maar het leven gaat natuurlijk gewoon door, met of zonder mij in Nederland. Dus is allemaal heel normaal.

Die ervaringen komen vanzelf allemaal wel, maar de taal is toch een ander puntje. Ik heb de afgelopen dagen heel veel films gedownload en natuurlijk in het Spaans. Subtitels kennen ze hier (en in Spanje) wel, maar erg populair is het niet. We zijn liever lui en houden niet van lezen, dus alles wordt volledig in het Spaans 'ingesproken'. Met als resultaat dat heel veel Engelstalige films volledig in het Spaans gesproken zijn. Voor mij op dit moment erg handig.
Ik kijk veel Disney films van vroeger in het Spaans! Best grappig en 2 vliegen in 1 klap! 1: oude herinneringen van die films ophalen en 2: het zijn kinderfilms in het Spaans dus goed voor de taal.
Helaas komen die films soms echt mijn strot uit dus heb ik natuurlijk ook 'volwassen' films gedownload zoals Nothing Hill en Dear John.

Ik begin wel te merken dat ik steeds meer woorden wel herken. Zovan, aaaaaah, dat heb ik eerder gehoord, ergens.. De betekenis van die woorden willen nog wel eens ontbreken, maar langzamerhand begint het er wel te komen! Als een woord (bijv. in een film) vaak herhaalt word en ik weet niet wat het betekend>>> google translate en tadaaa, daar is het woord wat ik zocht.

Verder hebben we de afgelopen dagen niet zoveel bijzonders gedaan.
Zondag zijn we weer naar het park geweest om een potje te basketballen. Ook hebben we gevolleybald en ik werd tijdens de rust meteen alweer gevraagd of ik met een groepje dames mee wilde spelen! Mijn talent was ze niet onopgemerkt gebleven dus ze waren zeer te spreken over mijn volleybal kunsten! Haha. Ik heb er wel opeens veel talenten bij gekregen hier in Ecuador!
Gister avond bijvoorbeeld, heb ik mijn talent als wiskunde leraar ontdekt. Whaha, ik een wiskunde leraar -.-...
Benjamin (de jongste van het huis, 10 jaar oud) had problemen met zijn huiswerk. Het ging over wiskunde en Martha probeerde het aan hem uit te leggen maar ze snapte er zelf helaas weinig van.
Dus ik dacht, misschien snap ik het! Dus ik ging hem helpen.
En omg... het was zooooo simpel!! Ongelofelijk dat Martha dat niet begreep. Het kwam er op neer dat Benjamin moest weten hoeveel centimeters, 4 meter was, of hoeveel decimeters, 2 minimeter was.. Echt te simpel. Ik heb hem een handig schema gegeven zodat hij het makkelijk kon aflezen. En hij snapte het meteen! Lucky me.

Ik ben deze week nog niet mee naar school geweest dus morgen word weer mijn eerste dagje.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik niet de hele week met Martha mee ga, maar gewoon een paar dagen.

Wat ik al zei zijn er niet zoveel bijzondere dingen gebeurt dus ga ik maar weer afronden.
Chao amigos!!

  • 09 Januari 2013 - 07:59

    Cor:

    Heb je het wel goed uitgelegd, minimeters gehe
    Leuk verhaal

  • 09 Januari 2013 - 08:44

    Karin Knoops Thijssen :

    Wat ben je lekker positief ingesteld. Super vera! Leuk om te lezen. En dat wiskunde talent heb je echt niet van een vreemde. Groetjes van ons.

  • 10 Januari 2013 - 03:56

    Vera Thijssen:

    haha cor... Leuk bedacht hoor Dennis haha
    En groetjes terug natuurlijk uit het zonnige Ecuador Karin!

  • 10 Januari 2013 - 18:49

    José:

    Tjakkaaaaa, zo ken ik je weer. Hou dit gevoel zo vast en je zult ervaren dat dit Ecudoraans (?!?) avontuur waar je JA tegen hebt gezegd, wel heel BIJZONDER is! Je kan natuurlijk wanneer je een dipje hebt altijd nog op hete kolen gaan lopen zoals Emyl Ratelband ;) Succes Veertje :) en lieve groetjes van de hele familie uit het druilige :( Nederland.

  • 13 Januari 2013 - 12:39

    Kees:

    Mooi om je verslag te lezen, Vera! Ik vind het prachtig dat je nu de wiskundelerares van Bejamin bent geworden! Ga daar vooral mee door! Dat kijken naar die films is ook prachtig. Daar heb ik ook heel veel van geleerd!
    Pero, diga me; ¿Has visitado el centro de la ciudad solita? O vas todavia con la familia a todo los lugares? ¡Estoy muy curioso! Jajaja. Tabien tengo que decir que es muy bueno que no hablas tantos veses con tus padres y amigos en la patria. ¡Siga no mas con te experiencia fuera todo lo que sabes!
    Saludos desde Emmen de todo de nosotros. ¡Abrassos feurtes para ti, Martha, Andres, Juanito, Rachel y Benjamin!
    Kees

  • 19 Januari 2013 - 05:07

    Vera Thijssen:

    Hee Kees,
    Ik ben wel de stad in geweest maar wel met Rachel.
    Na Ibarra wil ik graag nog (voor de extra zegmaar) een cursus Spaans volgen in Quito met als accommodatie een studentenhuis zodat je wat meer op jezelf wil zijn.
    Ook zou ik heel graag naar de Galapagos willen zoals je weet is het erg duur en ben ik bang dat het niet gaat lukken, maar wie weet!!

  • 19 Januari 2013 - 05:07

    Vera Thijssen:

    wil = moet ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Ibarra

Vera

Hallo mensen! Ik zit op dit moment in Ecuador voor 6 maanden! Mijn doel; Spaans leren spreken!

Actief sinds 26 Dec. 2012
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 10293

Voorgaande reizen:

07 December 2012 - 17 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: